Ako na firemnú kultúru?

Firemná (tiež podniková či organizačná) kultúra je relatívne nový pojem, ktorý sa v posledných dekádach skloňuje čím ďalej častejšie. Nie je divu – silná a dobre opatrovaná firemná kultúra vám ušetrí personálne nepríjemnosti a jednoducho sa stane konkurenčnou výhodou.

Ale pekne od začiatku. Čo to vlastne vôbec je? A prečo by vás to malo zaujímať?

Tvár vašej organizácie

Význam slova „firemný“ určite predstavovať nemusíme. Naopak „kultúra“ je veľmi komplikovaný termín, na ktorého presnej definícií sa filozofovia, sociológovia a antropológovia nedokážu definitívne zhodnúť. V bežnej reči ním každý myslí niečo trošku iné, čo platí i v našom spojení „firemná kultúra“.

Veľmi obecne môžeme povedať, že ide o akúsi tvár či identitu danej organizácie. Na rozdiel od marketingového poňatia značky sa ale prejavuje hlavne vnútorne. Atmosféra vo firme má priamy vplyv na spokojnosť zamestnancov, stojí teda za to sa o ňu starať – spokojný zamestnanec určite podá lepší výkon než ten, ktorému sa u vás nepáči a nemôže sa dočkať, až utečie inam.

Čo vaša firma robí? A prečo?

Trhové prostredie v 21. storočí je nasýtenejšie než kedykoľvek predtým. Vyrábate brzdové kotúče alebo pečiete šišky? Paráda, ale to i tisíce ďalších firiem. Aby ste prilákali verných zákazníkov a nadšených zamestnancov, musíte ku kvalitným produktom ponúknuť i niečo naviac.

Vaša vízia, poslanie, filozofia – skrátka to, čo sa snažíte dosiahnuť nad rámec obyčajného predaja výrobkov či služieb – je zásadným faktorom ako pre PR a marketing, tak pre firemnú kultúru. Pretože i ten najobyčajnejší podnik s tým najobyčajnejším sortimentom môže zaujať sympatickou filozofiou.

Len také divadielko? Ani náhodou

Pri riadenej snahe o zavedenie firemnej kultúry je jednoduché spadnúť do prázdnych fráz, symbolov a rituálov. To, že všetkým od námestníka po skladníka oblečiete štýlovú rovnošatu a vyzvete ich, aby si tykali a pili spolu každé ráno o ôsmej kávu, je síce pekné, ale ak sa jeden stále cíti ako blato na topánkach toho druhého, skutočná spolupatričnosť z toho vznikne len ťažko.

Aby sa vo vašom kolektíve cítil dobre skutočne každý, je potrebné si uvedomiť že ste všetci ľudia a ani bez jedného by to nešlo. Ale ako predísť častej situácií, kedy prestížnejšie pozície pozerajú na tých menej kvalifikovaných s určitou nadradenosťou (ak nie pohŕdaním) a robotníci netušia, k čomu tí „kravaťáci“ vlastne sú?

Kúzelné slovo: komunikácia

Nedostatok úcty k niečej práci spravidla pramení z jej nepochopenia. A tomu, podobne ako nespočetne iných problémov v podnikaní i v živote samotnom, možno predchádzať transparentnou komunikáciou.

Tá je základom každého zdravého vzťahu, od manželstva až po medzinárodné obchodné partnerstvá. Vždy platí, že o spoločných cieľoch a prípadných komplikáciách je najlepšie sa porozprávať na rovinu a úprimne. Ak z toho zúčastnení majú z akéhokoľvek dôvodu strach, veľa sa toho nevyrieši.

Aby ľavá ruka vedela, čo robí pravá

Dôležitou podmienkou vzájomného rešpektu a spolupatričnosti je pochopenie jednotlivých rolí. Snažte sa, aby ak možno každý zamestnanec aspoň zhruba tušil, čo robia ostatní (minimálne na jeho pracovisku) a chápal, ako to prispieva ku chodu celého podniku.

Ak je možné prácu kolegov názorne predviesť, rozhodne do toho. „CNC frézar“ alebo „nákupca“ toho nezainteresovaným nemusí veľa povedať, ale krátka ukážka i skeptika presvedčí, že ten druhý vie, čo robí, a je dôležitou súčasťou firmy.

Nebojte sa hovoriť

Zapôsobilo na vás, ako si člen vášho tímu poradil s výzvou? Povedzte to! Iný kolega síce nepodáva výnimočné výsledky, ale je na neho 100% spoľahnutie? Oceňte to! K najrozšírenejším duševným problémom dnešnej doby patrí syndróm vyhorenia – zjednodušene povedané pocit, že to, čomu venujeme najlepšie roky života, nemá zmysel. Takže svojich podriadených kolegov aspoň občas uistite, že si ich úsilie vážite. Nič vás to nestojí a všetkým sa bude lepšie dýchať.

Rovnako tak je potrebné včas riešiť nespokojnosť. Ak vám niekto lezie na nervy pravdepodobne to nerobí schválne a rád vám pôjde napred, keď to v kľude preberiete a svoje stanovisko rozumne vysvetlíte. Hlavne nečakajte, že sa problém časom vyrieši sám – skôr vás len postupne dovedie k šialenstvu a dotyčný sa bude diviť, prečo sa po ňom „zničohonič“ vozíte.

Ak pri chvále, tak i pri menej príjemných konfrontáciách platí, že čím konkrétnejšie sa vyjadríte, tým účinnejšia vaša komunikácia bude. „Dobrá práca“ ani „sklamal si ma“ toho samo o sebe veľa nepovie.

Je to maratón, nie šprint

Tak čo, tušíte, že nadišiel čas prehodnotiť svoju firemnú kultúru? Skvelé! Ale neprežeňte to – ak zmeny nastanú príliš náhle a prudko, bude pre všetkých ťažšie sa adaptovať. Naviac obratom o 180° vzbudíte asi skôr podozrievavosť než nadšenie. Majte preto na pamäti, že firemná kultúra je dlhodobým výsledkom vašej politiky, internej komunikácie a nespočetne veľa ďalších faktorov. Odmenou vám ale bude tím ľudí, ktorí ťahajú za jeden povraz a vidia vo vašich aktivitách zmysel.

Zaujal vás tento článok? Tak ho zdieľajte!

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *