Lifehacky: 8 trikov, ako zlepšiť produktivitu v práci

Ak nemáte organizáciu svojho pracovného dňa stále celkom pod palcom a uvažujete, ako tomu ísť naproti, máme pre vás niekoľko trikov na odskúšanie. Začnete sa vďaka nim lepšie orientovať na úlohy a práca vám pôjde hneď od ruky. Pripravení? Tak poďme na to.

Lifehack č.1: Tak si na to pripijeme, nie?

Žiadny aperitív, ale pohár vody! Mnohí totiž počas pracovného dňa vplyvom zaneprázdnenia zabúdate piť, a miesto toho do seba hádžete jednu šálku kávy za druhou. Nie, takto by to skutočne nešlo. Kávu vám síce vyhovárať nebudeme, ale za vodu sa prihovárame. Obecne platí, že na každých 15 kilogramov hmotnosti sa odporúča piť približne pol litra nesladenej vody. Ak s tým neustále bojujete, nechajte si fľašu (alebo rovno dve) na pracovnom stole. Ako pomyselné míľniky vyznačte čiary s konkrétnymi hodinami a postupne upíjajte. Len takto sa uistíte, že skutočne vypijete dostatok tekutín a neriskujete dehydratáciu. Strata energie, bolesť hlavy a migrény v pracovnej dobe fakt nie sú vítané.

Lifehack č.2: Vsaďte na tri dvacky

Pozeráte od rána do monitora a pálenie rohovky sa pravidelne ozýva rovnako ako veteránovi stará rana z vojny vo Vietname? Nevešajte hlavu, máme pre vás riešenie, vďaka ktorému si vaše oči odpočinú a vy sa budete môcť lepšie sústrediť na prácu. Počuli ste niekedy o tzv. Pravidle 20-20-20? Každých 20 minút si dajte 20-sekundovú pauzu, počas ktorej kukáte na predmet vzdialený 20 stôp. Nehľadajte prevodníky jednotiek, je to 6 metrov. Pravidlo 20-20-6 by ale znelo blbo.

Lifehack č.3: Vytočil vás šéf? Zatočte si so spinnerom

Pamätáte sa na boom s fidget spinnermi? Nie je to až tak dávno. Kto ho nemal, nebol IN. Možno ste dokonca vy sami rodičmi, ktorí tomu podľahli a svojmu potomkovi jeden kúpili. Teraz si asi hovoríte, ako vám taká hračka môže pomôcť k lepšiemu pracovnému výkonu, čo? Pozrime sa na to z druhej strany. Nepríjemnú a stresovú situáciu sme v práci zažili asi všetci. Blíži sa deadline, sedenie so šéfom alebo zákazník typu riaditeľ zemegule vám fakt na koncentrácii nepridá. Niekto v kríze poklepáva rukou, iný si hryzie nechty a ďalší zas vehementne podupkáva nohou. A potom sú tu nenapraviteľní okusávači tužiek a pier. Zatočte s týmito zlozvykmi a obstarajte si fidget spinner alebo fidget cube. Stojí to pár korún a kolegovia na vás prestanú vrhať vyčítavé pohľady.

Lifehack č.4: Zbavte sa chaosu na pracovnom stole

Papier sem, papier tam. Tucty písacích potrieb, katalógy, cenníky, lepiace papieriky, hrnček kávy, mobil, kľúče, blok… takto by sme mohli pokračovať donekonečna. Nesmú na kancelárskom stole chýbať, to áno. Nemusia byť ale chaoticky rozhádzané a tvoriť okolo vás surrealistický obraz Salvadora Dallího, nie? Neporiadok je akurát ďalším podnetom, ktorý znižuje vašu koncentráciu a odvádza pozornosť. Tak sa ho hneď zbavte.

Lifehack č.5: Vytvorte si vlastný To-Do list

Napíšte so zoznam úloh, ktoré vás v konkrétny deň čakajú a zároveň si ich zoraďte podľa zložitosti. Skvele vám k tomu poslúži obyčajný papier i chytrá aplikácia. Potom si vyberte jednu z nižšie uvedených metód, ako k daným úlohám systematicky pristupovať. Voľba prístupu je individuálna, pretože na každého holt platí niečo iné.

  1. Zložité úlohy vyriešte hneď na začiatku dňa a po zvyšok dňa si užívajte na vlne jednoduchých úloh.
  2. Naštartujte deň jednoduchou úlohou, ktorej dokončenie vás nakopne k riešeniu ťažkých úloh.
  3. Zložité úlohy si nechajte na časť dňa, kedy vaša koncentrácia dosahuje maximum. Sami seba totiž poznáte najlepšie.

Hotové úlohy si potom postupne odškrtávajte. V čom spočíva kúzlo takého To-Do listu? Pomôže vám lepšie si zorganizovať čas, rozvrhnúť prácu a po odškrtnutí sa dostaví nepredstaviteľne príjemný pocit satisfakcie.

Lifehack č.6: Dvojminútovky

Sedíte nad úlohou a v aplikácií pre riadenie projektov na vás vyskočí upozornenie na novú úlohu. Čo teraz? Nenechajte sa vykoľajiť. Ak nová úloha zaberie menej než 2 minúty, okamžite ju splňte. Nevyvedie vás to z mieri a nijak nenaruší vašu koncentráciu na aktuálnu úlohu. Ak zaberie viac ako 2 minúty, venujte sa jej až po dokončení aktuálnej úlohy. Úlohy nemajú nožičky, nikam vám (bohužiaľ?) neujdú.

Lifehack č.7: Zabudnite na multitasking

Nie ste roboti a nikto vám neurve hlavu za to, že nezvládate robiť desať vecí naraz. Kameňom úrazu multitaskingu je totiž roztrieštenie pozornosti do čiastkových úloh bez zamyslenia sa do väčšej hĺbky. Radšej sa venujte jednej činnosti a po jej dokončení sa vrhnite na inú.

A ak stále trváte na tom, že vám súbežné vypracovanie úloh ide ľavou zadnou, máme pre vás malú hru. Zamerajte sa na obrázok s mriežkou po dobu 30 sekúnd. Potom ho spamäti prepíšte dvakrát na papier a stopujte si čas. V prvej verzii vyplňujte mriežku po stĺpcoch, v tej druhej po riadkoch. Čo vám zabralo viac času? Vsadíme sa, že riadky.

Lifehack č.8: Keď rutina nie je na škodu

Tento tip je predovšetkým pre všetkých, ktorý pracujú z domova. Vytvorte si pracovné i študijné návyky. Vstávajte v rovnaký čas, raňajkujte v rovnaký čas, pracujte v rovnaký čas. Mozog i myseľ si na tento pravidelný postup zvyknú a vo chvíli, keď sa potrebujete koncentrovať, budú pripravení na prácu. Skoro ako Pavlovov reflex, že?

Zaujal vás tento článok? Tak ho zdieľajte!

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *