Dusno v kancelárii alebo Ako riešiť spory a docieliť tak friendly office

Dusno v kancelárii už zažil nejeden z nás. Konflikty, rozdielne povahy, odlišné názory a s tým súvisiaca nespokojnosť v práci je jedným z najčastejších dôvodov, prečo ľudia odchádzajú zo svojich zamestnaní. Máme pre vás hneď niekoľko typov, ako konflikty čo najefektívnejšie riešiť, predísť im a docieliť tak friendly office.

Ráno chodíte do práce s nechuťou, pred dverami vás zvierajú kŕče a moc sa tešíte, až pracovná doba skončí. Doma sa len trápite a spomínate, ako mal prudič z obchodného zase narážky na váš osobitý štýl obliekania. V kancelárii kolega zase klimatizoval priestor na odporučenú teplotu skladovania nanukov a kolegyňa od vedľajšieho stola je príliš hlučná, aby ste sa dokázali koncentrovať. Príklad toho, ako je nesediaci kolektív cesta k syndrómu vyhorenia.

Kolega miluje vetranie a mne je stále zima, hlasná hudba s vedľajšieho počítača ma doháňa ku šialenstvu.

Na prvý pohľad sa môže zdať, že sú to malichernosti, ale aj z maličkostí sa môže nakopiť veľký problém, ktorý už nepôjde vyriešiť dohodou, bez zásahu nadriadeného či profesionálneho mediátora. Základ je riešiť problém zavčasu, pokiaľ neprichádza k dlhodobému stavu podráždenosti, stresu, únave, chorobezlej nálady.

Ako im to mám povedať, aby sa nenahnevali a problém sa s rozvahou vyriešil?

Dôležité je neútočiťzvoliť správny tón. Slovo prosím je čarovné. Jemná prosba o zmenu chovania či aktivitu kolegu obmäkčí. Môžete začať otázkou, čo naopak kolegom vadí na vašej osobe, čím spustíte otvorenú diskusiu. Pokúsite sa nájsť spoločné riešenie, ako problém vyriešiť, ku spokojnosti oboch strán. Kolega si pustí hudbu do slúchadiel, vetrať sa bude rýchlo a efektívne a klimatizáciu nastavíte podľa vypísaných štandardov. V mnohých prípadoch sa jedná o nedorozumenia, nie naschvály.

Čo však robiť, keď vás kolegovia ignorujú, a riešenie neprichádza?

Príčinou môžu byť zle zvolené slová či emócie. Nikdy sa neznížte ku zvýšeniu hlasu, k výčitkám, osobným urážkam a nikdy sa nenechajte vyprovokovať ku hádke. V afekte by ste mohli vysloviť niečo, čoho by ste mohli neskôr ľutovať, a to vaše vzťahy akurát o to viac skomplikuje.

Myslite na rady koučov a pokúste sa nepoukazovať na problém v 2. páde jednotného čísla. Zámeno ty a poukazovanie na nedostatky toho druhého je najväčšou chybou, ktorú smerovaná osoba berie ako útok. Preto neútočte a miesto: „Ty si ale pomalý a kvôli tebe sme v sklze,“ voľte vety, ktoré vyjadrujú vaše pocity: „Nerobí mi dobre, že projekt nestíhame v dátume a bol/a by som moc rád/a, keby si sa mohol/a na projekt viac sústrediť. Moc by mi to pomohlo.“ Premyslená veta rozhýbe aj toho najzarputilejšieho ignoranta.

Boli ste vľúdny, snažili ste sa s druhou stranou dohovoriť a k ničomu to neviedlo?

V tomto prípade je jednoduchšie požiadať o radu tretieho. V prvom rade sa ponúka nadriadený, manažér oddelenia či personalista, ktorý si vypočuje obe strany. Povie vám na vec svoj názor a skúsi sám navrhnúť riešenie prekážok. Títo zamestnanci majú väčšiu právomoc a môžu teda zariadiť presun jednotlivca do inej kancelárie, alebo stanoviť jasné pravidlá.

Stále konflikt pretrváva? Pozvite mediátora!

Mediátor je špeciálne školený odborník na medziľudskú komunikáciu, vyjednávanie a riešenie konfliktov. V rámci mediácie poslúcha a vníma obe strany sporu. Snaží sa zistiť, aké sú ich skutočné potreby a motivácie. Dovolí obom stranám vypočuť sa a pochopiť sa, prestať súperiť a zamerať sa na riešenie situácie. Nájsť najlepšie možné východiská v konkrétnej situácii, spoločne sa na jednom z nich zhodnúť a na základe výsledku spísať dohodu.

Prevencia je úrodnou pôdou pre friendly office

V bežnom živote sa čas od času konfliktu nevyhnete, každý z nás  je osobnosť a má minimálne jednu osobu vo svojom okolí, s ktorou vychádza len veľmi ťažko. Všetci máme osobité spôsoby, ktoré môžu iné persony provokovať. A preto je veľmi dôležité byť tolerantný. Ľuďom, ktorí sa vám zdajú byť nepríjemní, sa s veľkou pravdepodobnosťou budete javiť nepríjemní zase vy. Snažte sa pochopiť úmysly kolegov skorej, než odsúdite ich činy a veďte s nimi vhodne vedenýúprimný rozhovor.

A nakoniec je aj tak všetko len v našej hlave…

Hlava je mocný čarodej, a preto zmena myslenia a postoja k danému jedincovi je hocikedy tým najefektívnejším spôsobom, ako predísť nedýchateľnej atmosfére. Vyobrazovať si človeka z tej lepšej stránky a nachádzať v ňom prednosti, je správne pozitívne zmýšľanie, ktoré funguje aj obrátene. Hľadajte na spolupracovníkoch pozitíva a oni ich uvidia vo vás!

Zaujal vás tento článok? Tak ho zdieľajte!

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *